مميزي نقشه سايت و پيكربندي پيشرفته سال 2022

۶ بازديد

مميزي نقشه سايت و پيكربندي پيشرفته

در حالي كه گوگل و ساير موتورهاي جستجو در يافتن صفحات به تنهايي بهتر مي شوند، نقشه سايت مي تواند با دادن اطلاعات اضافي در مورد صفحات شما به آنها كمك كند و به آنها كمك كند تا به طور موثرتر خزيدن كنند.در اين پست قوانين كلي نقشه سايت و پيكربندي پيشرفته را پوشش خواهيم داد. براي راهنماي كامل پياده سازي نقشه سايت، لطفاً به پشتيباني Google Webmaster مراجعه كنيد .

چه كسي به نقشه سايت نياز دارد؟

  • سايت هاي بزرگ:

اگر تعداد زيادي صفحه داريد كه دائماً از هم مي‌پاشند و صفحات قديمي منقضي مي‌شوند و هر روز صفحات جديدي ايجاد مي‌شوند، ممكن است موتورهاي جستجو مجبور شوند هزاران صفحه موجود را جستجو كنند تا چند صد صفحه جديد ايجاد شده را پيدا كنند. نقشه سايت مي تواند به آنها كمك كند تا محتواي جديد را سريع پيدا كنند.

  • سايت هاي انتشاراتي:

اگر سايت شما طوري تنظيم شده است كه در Google News نمايه شود، نقشه سايت XML حاوي محتواي كمتر از 48 ساعت با داده هاي متا اضافي مي تواند نمايه سازي محتوا را به ميزان قابل توجهي بهبود بخشد، حتي اگر خزنده وب مشكل داشته باشد.

  • سايت هاي غيرقابل خزيدن:

در روزهاي اوليه وب، بسياري از وب‌سايت‌ها با محتواي قابل دسترسي از طريق فرم‌ها ساخته مي‌شدند كه موتورهاي جستجو نمي‌توانستند آن‌ها را بخزند. نقشه سايت راهي براي كمك به حل اين مشكل بود. با اين حال، بيشتر وب سايت ها از زماني كه اين مشكل درك شده است، به طور كامل بازسازي شده اند، بنابراين در بيشتر موارد با پيوند داخلي خوب حل شده است.

  • همه

اگر يك سايت كوچك يا بهينه داريد، ممكن است نيازي به نقشه سايت نباشد، اما به اين معني است كه شما گزارش هاي اضافي Webmaster Tools را دريافت خواهيد كرد كه بازخورد خوبي در مورد مشكلات نمايه سازي ارائه مي دهد. پياده سازي يكي را به عنوان راهي براي دريافت اطلاعات بيشتر در مورد نحوه عملكرد سايت خود در نظر بگيريد.

ايجاد نقشه سايت: يك راهنماي سريع

 چه چيزي را شامل شود

صفحاتي كه كد وضعيت غير 200 را برمي گردانند وارد نكنيد (شما مي توانيد ليستي از اين صفحات را با استفاده از گزارش كد وضعيت غير 200  ببينيد و صادر كنيد).

در حالي كه مطلوب نيست، اضافه كردن صفحات غير مجاز مشكلي ندارد زيرا ناديده گرفته مي شوند.

از جمله تغيير مسير URL ها به عنوان يك تمرين يكباره براي نشان دادن تغيير مسيرها به Google، مشكلي ندارد. با اين حال، به عنوان يك قانون كلي نبايد آنها را در نقشه سايت رها كرد زيرا گنجاندن آنها باعث خزيدن غيرضروري مي شود يا مي تواند منجر به رد شدن نقشه سايت شود.

صفحات غيرقابل نمايه سازي، از جمله آنهايي كه داراي تگ noindex هستند يا آنهايي كه به يك URL ديگر متعارف هستند، وارد نكنيد .

URL هاي دامنه هاي مختلف را با هم تركيب نكنيد.

آخرين تاريخ اصلاح () اختياري است. در صورت استفاده، بايد با هر تاريخ/زماني در HTML مطابقت داشته باشد تا از سردرگمي جلوگيري شود.

برچسب‌هاي و نيز اختياري هستند اما مي‌توان آنها را كنار گذاشت.

 قالب بندي

نقشه سايت نيازي به فرمت XML ندارد: اگر نمي خواهيد از ويژگي هاي اضافي مورد نياز براي XML استفاده كنيد، فايل هاي متني خوب هستند.

گوگل به نقشه هاي سايت نياز دارد كه داراي كد UTF-8 باشند. مي‌توانيد از كدهاي فرار موجوديت براي علامت‌هاي علامت‌گذاري، نقل‌قول‌هاي تك، گيومه‌هاي دوتايي و بزرگ‌تر/كمتر از نمادها استفاده كنيد.

هميشه از URL هاي مطلق استفاده كنيد.

نشاني‌هاي اينترنتي با هيچ پارامتر رديابي اضافي را وارد نكنيد.

آستانه ها

حداكثر تعداد موارد > 50000

حداكثر نقشه سايت در هر فهرست > 50000

حداكثر حجم فايل > 50 مگابايت

حداكثر زمان بارگذاري > 60 ثانيه ( Google پس از دو دقيقه زمان پايان مي‌يابد )

 پيوند داخلي و نقشه سايت: شناسايي شكاف ها

صفحات مي توانند در نقشه سايت وجود داشته باشند اما به صورت داخلي پيوند داده نشده باشند، يا مي توانند به صورت داخلي پيوند داده شوند اما در نقشه سايت گنجانده نشده باشند. چه تصادفي و چه عمدي، هر دو سناريو يك مشكل هستند و بايد برطرف شوند. يا ساختار پيوند داخلي خود را بهبود دهيد تا همه صفحات در نقشه سايت گنجانده شود، يا نقشه(هاي) سايت خود را به روز كنيد تا همه صفحاتي كه در سايت پيوند داده شده اند را شامل شود.

اگر نشاني‌هاي اينترنتي يا URLهايي را در نقشه سايت پيوند داده‌ايد كه ترافيك ايجاد نمي‌كنند يا ديگر مورد نياز نيستند، آنها را مجاز نكنيد يا حذف كنيد تا فضاي خزيدن شما به حداقل برسد.

ملاحظات ديگر

اگر وب سايت هاي چند زبانه/كشور داريد، بايد از hreflang استفاده كنيد. نقشه هاي سايت بهترين راه براي پياده سازي hreflang هستند زيرا اطلاعات فقط توسط موتورهاي جستجو مورد نياز است، بنابراين گنجاندن آن در HTML صفحات وزن غيرضروري به صفحه اضافه مي كند.

داشتن محتواي تكراري در نقشه سايت مشكلي ندارد، اما داده هاي سايتي را كه از نقشه سايت خود دريافت مي كنيد غير قابل اعتماد مي كند.

اگر زير دامنه‌هاي جداگانه‌اي براي نسخه‌هاي موبايل و دسكتاپ سايت خود داريد، بايد از تگ rel=”alternate” نيز استفاده كنيد تا به گوگل كمك كنيد تا هر نسخه را شناسايي كند. اين را مي توان در نقشه سايت نيز انجام داد. براي اطلاعات بيشتر، راهنماي پيكربندي تلفن همراه Google را ببينيد .

براي اطلاعات بيشتر در مورد ايجاد نقشه سايت، لطفاً از پشتيباني Google Webmaster بازديد كنيد .

اگر وب سايت هاي چند زبانه/كشور داريد، بايد از hreflang استفاده كنيد. نقشه هاي سايت بهترين راه براي پياده سازي hreflang هستند زيرا اطلاعات فقط توسط موتورهاي جستجو مورد نياز است، بنابراين گنجاندن آن در HTML صفحات وزن غيرضروري به صفحه اضافه مي كند.

داشتن محتواي تكراري در نقشه سايت مشكلي ندارد، اما داده هاي سايتي را كه از نقشه سايت خود دريافت مي كنيد غير قابل اعتماد مي كند.

اگر زير دامنه‌هاي جداگانه‌اي براي نسخه‌هاي موبايل و دسكتاپ سايت خود داريد، بايد از تگ rel=”alternate” نيز استفاده كنيد تا به گوگل كمك كنيد تا هر نسخه را شناسايي كند. اين را مي توان در نقشه سايت نيز انجام داد. براي اطلاعات بيشتر، راهنماي پيكربندي تلفن همراه Google را ببينيد .

براي اطلاعات بيشتر در مورد ايجاد نقشه سايت، لطفاً از پشتيباني Google Webmaster بازديد كنيد .

نام گذاري نقشه هاي سايت شما

نحوه نامگذاري نقشه هاي سايت به ميزان عمومي بودن آنها بستگي دارد: برخي از سايت ها ترجيح مي دهند آنها را خصوصي نگه دارند تا رقبا نتوانند به داده هاي مربوط به ساختار سايت خود دسترسي داشته باشند.

عمومي:

اگر مي خواهيد نقشه سايت يا نقشه سايت فهرستي خود را در دسترس همه قرار دهيد، نام آن را sitemap.xml بگذاريد. همه URL هاي فهرست نقشه سايت يا نقشه هاي سايت تكي خود را در فايل robots.txt خود قرار دهيد تا Google بتواند آنها را پيدا كند.

خصوصي براي هر كسي بدون پيوند:

براي مخفي كردن نقشه هاي سايت خود از رقبا، نام آنها را در نظر بگيريد كه نمي توان حدس زد. URL نقشه سايت را از Robots.txt حذف كنيد و نقشه(هاي) سايت خود را به صورت دستي ارسال كنيد تا Google بتواند آن را پيدا كند.

فقط توسط موتورهاي جستجو (پيشرفته) قابل دسترسي است:

براي تأييد هويت كاربر و مسدود كردن دسترسي، يك جستجوي معكوس DNS در آدرس IP درخواستي انجام دهيد. نقشه(هاي) سايت خود را به صورت دستي ارسال كنيد.

نقشه هاي سايت چندگانه براي همان سايت

استفاده از يك نقشه سايت براي يك سايت بسيار بزرگ ممكن است سخت و غيرقابل مديريت باشد، سايت شما را در معرض خطر خطا قرار مي دهد و به اين معني است كه با غربال كردن حجم زيادي از داده ها، وقت خود را تلف خواهيد كرد. تقسيم آن به چندين نقشه سايت مي تواند كمك كننده باشد.

از يك نقشه سايت متفاوت براي انواع مختلف محتوا استفاده كنيد:

به طور كلي مفيد است كه تا آنجا كه ممكن است نقشه هاي سايت را به انواع مختلف تقسيم كنيد. به عنوان مثال، يكي براي صفحات محصول، يكي براي صفحات محصول جديد و ديگري براي صفحات دسته بندي.

همچنين مي توانيد از نقشه سايت اضافي براي اهداف مختلف استفاده كنيد، مانند:

محتواي بدون پيوند

محتواي جديد (هرچيزي كمتر از چند روز گذشته باشد)

آمار نمايه سازي

محتواي هدايت شده، فقط براي نشان دادن تغيير مسيرها به Google

 INDEX SITEMAPS:

نقشه سايت ايندكس به شما امكان مي دهد چندين نقشه سايت بسازيد و آنها را با هم به گوگل ارسال كنيد. ساختار نقشه‌هاي سايت فهرست بايد دو سطح عميق باشد: نقشه‌هاي سايت فهرست‌بندي را در نقشه‌هاي سايت شاخص ديگر قرار ندهيد.

نقشه هاي سايت چند بعدي (پيشرفته):

نقشه سايت چند بعدي به شما اين امكان را مي دهد كه يك URL را در چندين نقشه سايت قرار دهيد. به عنوان مثال، براي يك سايت تجارت الكترونيك، مي توانيد از مجموعه اي استفاده كنيد كه محصولات خود را به دسته هاي اصلي تقسيم مي كند. با نقشه‌هاي سايت چند بعدي، مي‌توانيد نقشه‌هاي سايت اضافي را با محصولات گروه‌بندي شده بر اساس آنهايي كه در انبار هستند و آنهايي كه در انبار هستند، اضافه كنيد.

با استفاده از اين روش، ممكن است بتوانيد الگويي از صفحات موجود در انبار را كه نمايه نمي‌شوند، شناسايي كنيد، كه لزوماً آن را از دسته نقشه‌هاي سايت نمي‌بينيد.

مميزي هاي SITEMAP با : گزارش هاي مفيد

 نوع خزيدن: UNIVERSAL CRAWL

يك Crawl جهاني را اجرا كنيد تا تمام URL هاي موجود در نقشه سايت خود را بررسي كرده و آنها را با بقيه سايت خود مقايسه كنيد. پس از پايان يافتن خزيدن، مي‌توانيد به هر URL پيمايش كنيد (گزارش خود را انتخاب كنيد و روي URL مورد نظر براي تجزيه و تحليل كليك كنيد).

نقشه هاي سايت جهاني در ديپ

يك خزيدن جهاني با خزيدن كامل وب‌سايت، شكاف‌ها را در نقشه سايت يا ساختار پيوند داخلي با نشان دادن مكان‌هايي كه مطابقت ندارند نشان مي‌دهد: مي‌توانيد ببينيد كدام URLها در نقشه سايت هستند اما پيوند داده نشده‌اند، و آنهايي كه پيوند دارند اما در نقشه سايت شما موجود نيست. به طور خودكار نقشه هاي سايت شما را شناسايي مي كند. اگر نياز به شناسايي دستي نقشه سايت براي  داريد، احتمالاً همين امر براي Google نيز صادق است.

به ياد داشته باشيد كه ، مانند Google، نقشه سايت شما را تنها در دو سطح عميق مي‌خزد.

1. XML SITEMAPS

براي مشاهده وضعيت HTTP، نوع، خطاها و تعداد URL ها براي هر نقشه سايت قابل شناسايي در سايت خود، به Universal > XML Sitemaps در گزارش خود برويد.

2. همه URL ها در XML SITEMAPS

با رفتن به Universal > All URLs in XML Sitemaps در گزارش خود، بررسي كنيد كه نقشه سايت شما حاوي تمام URL هاي مورد نظر باشد. براي مشاهده تمام اطلاعات مربوط به URL در يك داشبورد، روي يك URL كليك كنيد:

كرال جهاني

3. نقشه هاي XML شكسته

نقشه سايت XML را بررسي كنيد كه خطاي 4XX يا 5XX را با استفاده از Universal > Broken XML Sitemaps در گزارش خود باز مي گرداند.

4. گم شده از نقشه هاي سايت

از Universal > Missing In Sitemaps براي پيدا كردن URL هايي كه به صورت داخلي پيوند داده شده اند اما در نقشه سايت شما نيستند، استفاده كنيد. اين URL ها را براي به حداكثر رساندن فضاي فهرست بندي خود اضافه كنيد.

5. فقط در SITEMAPS

از Universal > Only In Sitemaps در گزارش خود براي يافتن صفحاتي كه در نقشه سايت شما گنجانده شده اند، اما به صورت داخلي پيوند داده نشده اند، استفاده كنيد. اگر اين يك اشتباه است، مي توانيد از اين اطلاعات براي پيوند دادن اين صفحات از داخل سايت خود استفاده كنيد.براي مشاهده تمام اطلاعات مربوط به آن صفحه، روي يك URL كليك كنيد. از اينجا مي توانيد برگه Sitemaps In را مشاهده كنيد تا تمام نقشه هاي سايت URL در آنها را ببينيد:

نقشه هاي سايت

 6. تغيير مسير URL هاي نقشه سايت

گزارش Universal > Redirecting sitemap URLs تمام URL هايي را كه در نقشه سايت گنجانده شده اند اما وضعيت 3XX را برمي گردند به شما نشان مي دهد. اينها بايد از نقشه سايت حذف شوند، يا اگر URL جديد درج نشده است، جايگزين شوند.

7. HREFLANG در SITEMAPS

تمام تگ‌هاي hreflang موجود در نقشه‌هاي سايت براي يك URL خاص، همراه با هرگونه تضاد را مشاهده كنيد.براي دستيابي به اين اطلاعات، هر گزارشي را در زير Universal انتخاب كنيد و روي URL مورد نظر براي بررسي كليك كنيد. براي مشاهده پيكربندي hreflang براي آن صفحه ، روي تب HREFLANG در صفحه بعدي كليك كنيد:

منبع: سئو

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.